Kwalificaties

De vier dimensies van communiceren.
Verbaal en non-verbaal gedrag – respectvol feedback geven.

De ganse dag door gebruiken wij onze zintuigen om de wereld rond ons waar te nemen.
Hetgeen ons bewustzijn aankan is veel beperkter dan de informatie die er op ons afkomt.
Om die reden filteren we wat we binnenkrijgen
Deze filter laat informatie uit de werkelijk weg, generaliseert en vervormt. 
Zo heeft iedereen dus zijn “eigen beeld op de wereld”. Dit beeld ligt aan de grondslag aan het waarom van ons doen en laten, zowel op verbaal – als op non-verbaal gedrag.

De werkelijkheid kunnen we niet veranderen.
Wel hoe we haar ervaren. Ieder mens is in staat dat beeld te veranderen.
Als coach verdiepen we ons op een respectvolle manier in jouw beeld en hoe jij dat kan veranderen.
Ook verdiepen we ons in het beeld dat een ander heeft zodat jij die ander ook beter kan begrijpen.

Fundamenten voor coachen vanuit de gestaltvisie.

Hier kreeg ik zicht op “de vraag achter de vraag naar coaching”.
Ook leerde ik omgaan met weerstand.

Alle aspecten van coaching kwamen aan bod.

Als coach is het belangrijk om methodieken in te zetten die verder gaan dan het rationale begrijpen.

De gestaltbenadering gaat het gebruik van creatieve werkvormen ten volle inzetten.

Ik heb leren werken met beelden, metaforen, lichaam, taal, tekeningen, … en gebruik dit actief tijdens mijn coachings.

Wat onze achtergrond ook is, de invloed van de ouder-kindrelatie doet zich ons het hele leven gelden, zowel bewust als onbewust.
Deze invloeden, verstrikkingen, worden zichtbaar in onze rol als ouder, partner, geliefde, collega, zus, etc.
We raken verstrikt in steeds terugkerende, beperkende patronen waar we maar geen grip op lijken te hebben.
De verstrikkingen zijn vaak al een onderdeel van vorige generaties.
Dankzij deze technieken kan ik u deze patronen laten ontdekken waardoor je terug grip krijgt op het leven.

Een kindertalentenfluisteraar is iemand die het erg leuk vindt om talentgesprekken te voeren met kinderen.
Zo’n talentgesprek heeft tot doel:

  • dat kinderen zich bewust worden dat talent niet gaat over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar dat het net gaat over activiteiten die je leuk vindt, die je voldoening geven, en die maken dat de tijd vliegt
  • dat kinderen hun eigen talenten onder woorden kunnen brengen aan de hand van o.a. het materiaal dat we hebben ontwikkeld om op zo’n manier bij te dragen tot een positief zelfbeeld, meer veerkracht en weerbaarheid zodat ze beter kunnen omgaan met alle uitdagingen die op hun pad liggen.

Een ‘reis naar de ster in jezelf’…
een creatieve en talentgerichte ontdekkingsreis, waarbij kinderen en prille tieners op zoek gaan naar vragen als: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik,… 
Onderweg leren de kinderen veel over zichzelf en ontdekken ze wat hun dromen, talenten en wensen zijn. We wijzen hen af en toe de weg, nodigen uit om eigen keuzes te maken en hierop te vertrouwen.
We trekken vaak de tuin in, waar we werken met de vier elementen (vuur, water, lucht en aarde), we ontdekken de kracht van de natuur en van elkaar, om uiteindelijk jezelf te vinden, zodat je kan en mag stralen als een ster!

Aangepast concept voor ouders die het moeilijk hebben met het gedrag van hun kinderen.

Al weken tegen de proefwerken opzien, slecht slapen voor een proefwerk, dichtklappen als je leerkracht een vraag stelt, vanwege vage lichamelijke klachten regelmatig van school verzuimen….. Een algemeen gevoel van ‘ik ben bang dat het niet lukt, dat ik het niet kan’.

Kinderen presteren zoveel beter als ze vertrouwen hebben in zichzelf.
Het is belangrijk voor een kind om het gevoel te krijgen: ik kan het!
Lukt dit nog niet helemaal dan is deze training een prettig steuntje in de rug.
 
Tijdens deze training leren de kinderen:
– herkennen van spanning in bepaalde situaties,
– inzicht in eigen denken,
– inzicht in de eigen gedachten cirkel,
– negatieve gedachten omzetten in helpende gedachten,
– uitdagen van gedachten,
– ontspanningsoefeningen,
– oefenen d.m.v. rollenspellen,
– hun unieke talenten en hoe ze deze in kunnen zetten om zich zeker te voelen,
– de lat minder hoog te leggen ,
– zichzelf en elkaar in hun kracht  te zetten.
 
De training is bedoeld voor kinderen vanaf 9 jaar.
Het gaat om kinderen die kenmerken van faalangst laten zien (in de klas of thuis).
 
De training helpt kinderen:
– inzicht te krijgen in hun eigen denken,
– bewustwording van negatieve gedachten wat leidt tot spanning,
– helpende gedachtes in te zetten,
– te leren om ontspanningsoefeningen bij spanning in te zetten.

Alle tools kunnen ingezet worden bij kinderen en volwassenen en ik gebruik ze in functie van jouw persoonlijke behoeften.